Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/1669 av 16. juni 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med omsyn til energimerking av smarttelefonar og nettbrett
Energimerking av smarttelefoner og nettbrett
Norsk forskrift kunngjort 23.6.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 16.6.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 31.8.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.1.2025
- EØS-komitebeslutning 14.3.2025 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.8.2025)
Bakgrunn
Denne forordningen er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter, energimerkeforordningen (EU) 2017/1369. Forordningen erstatter det tidligere energimerkedirektivet 2010/30/EU. Forordningen er sammen med økodesigndirektivet virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Energimerkeforordningen, med underliggende forordninger, pålegger leverandører og forhandlere blant annet å forsyne produktene med trykte og elektroniske versjoner av energimerket og produktdatablad slik at forbrukeren kan ta et bevisst valg i kjøpssituasjonen. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.
Sammendrag av innhold
Forordning 2023/1669 om smarttelefoner og nettbrett er utfyllende regler fra Europakommisjonen til europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369.
Virkeområdet for energimerkeforordningen er smarttelefoner og nettbrett. Produktgruppen har ikke tidligere vært omfattet av energimerkekrav.
Plikter for leverandører
- Leverandører skal sørge for at hver smarttelefon eller nettbrett er utstyrt med en printet energietikett.
- De skal påse at informasjon fra teknisk dokumentasjon og produktdatablad er registrert i EUs produktdatabase for energimerkede produkter (EPREL).
- De skal sørge for at en elektronisk energietikett og et elektronisk produktdatablad gjøres tilgjengelig for forhandlere for hver smarttelefon- og nettbrettmodell.
- Leverandør skal, på forespørsel fra forhandler, gjøre produktdatabladet tilgjengelig i trykket form.
- Leverandørene skal sørge for at enhver synlig reklame eller teknisk markedsføring knyttet til en modell alltid viser energiklassen og energiklasseskalaen.
- Det stilles krav til leverandører til beregning av energieffektivitetsklassen og tålegrense for utilsiktet fall.
Plikter for forhandlere
- Forhandlerne skal videre sørge for å fremvise energietiketten både i fysiske butikker og i nettbutikker.
- Hver smarttelefon og nettbrett skal bære etiketten levert av leverandør, ved at den er vist i nærheten av produktet eller hengt på det eller er plassert på en slik måte at den er godt synlig og entydig viser til den spesifikke modellen.
- Ved nettsalg skal også produktdatabladet være tilgjengelig for kjøpere.
- Forhandler skal sørge for at enhver synlig reklame eller teknisk markedsføring knyttet til en modell viser energiklassen og de tilgjengelige energieffektivitetsklassene.
Veileder for energimerking av energirelaterte produkter ligger på NVEs nettsider Veiledning om krav til energimerking av energirelaterte produkter.
Forordningen trådte i kraft i EU 20. september 2023.
Virkningsdato er 20. juni 2025.
Merknader
Hovedrettsakten som er en rammerettsakt - energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) - er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV- traktaten) artikkel 194 (2).
Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 1.6.2013.
Rettslige konsekvenser
Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer mv. (forbrukermerkeloven). Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE.
Forordningen er gjennomført i norsk rett ved endring av energimerkeforskriften for produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ifølge forordningen var det totale primærenergiforbruket til smarttelefoner og nettbrett på 36,1 TWh i 2020 i et livsløpsperspektiv. Det forventes at den kombinerte effekten av økodesign- og energimerkeforordningen vil redusere primærenergibruken til 23,3 TWh i 2030. I et scenario uten regelverk forventes primærenergibruken å øke til 36,5 TWh i 2030.
På EU-nivå forventes det at regelverket vil bidra til blant annet reduserte klimagassutslipp og redusert materialbruk.
EU-kommisjonen anslår at regelverket vil ha som virkning at de årlige utgiftene for forbrukere vil bli redusert med mer enn 20 milliarder euro i 2030.
Det forventes jobbskaping innenfor reparasjon/velikehold.
Det er beregnet at regelverket, sammenlignet med et scenario uten krav, kan innebære reduserte næringsinntekter på grunn av økt levetid for produktene som vil bety en nedgang i etterspørsel etter nye produkter.
Regelverket kan også gi økning i reparasjonskostnader. Det vil langt på vei bli oppveid av de samlede forbrukerbesparelsene som vil bli oppnådd takket være mer holdbare og reparerbare enheter, som vist med de reduserte totale årlige forbrukerutgifter.
Det forventes også at små og mellomstore bedrifter i reparasjons- og vedlikeholdssektoren vil dra stor fordel av regelverket i form av både nyetableringer og vekst for eksisterende bedrifter.
NVE har ikke gjort egne beregninger for Norge, men antar at tilsvarende besparelser kan oppnås i Norge.
Videre legger NVE til grunn at kostnadene med å gjennomføre energimerkingen er lavere enn fordelene som oppnås ved energibesparelsen den medfører.
NVE antar at gjennomføring av forordningen i Norge vil bidra til at fremtidens mobiltelefoner og nettbrett varer lenger, kan brukes om igjen og bli mer energi- og materialeffektive. Gjennom dette får de mindre negativ påvirkning på miljø og klima i Norge og andre land.
Kostnaden for norske aktører antas ikke å være vesentlig og ikke å ha større konsekvenser for norske foretak enn for foretak i EU.
For foretak vil det trolig påløpe kostnader med å utarbeide produktdatablader, energimerker og annet informasjonsmateriell. Bransjen vil være forpliktet til å medvirke til gjennomføringen av tilsyn, og i enkelte tilfeller til å bære kostnadene med å få gjennomført tilsynet. Kostnadene for det offentlige og for næringslivet i forbindelse med dette vil avhenge av omfanget av tilsynsvirksomheten.
NVE antar at konsekvensene av økodesign- og energimerkeregelverket vil være en betydelig kostnadsreduksjon også for norske forbrukere.
NVE antar at gjennomføringen av forordningen ikke vil få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndighetene. For NVE vil gjennomføringen av energimerkeforordningen medføre noen administrative kostnader til å veilede om kravene og å føre tilsyn med at kravene følges.
Sakkyndige instansers merknader
Utkast til forordning ble lagt ut på NVEs nettsider 31. mai 2021 og 24. oktober 2022 for innhenting av synspunkt. Ingen innspill kom inn.
NVE har gjennomført høring om forskriftsendring i forbindelse med mulig gjennomføring av energimerkeforordning 2023/1669. NVE mottok ingen høringsinnspill.
NVE vurderer forordningen til å være EØS-relevant og akseptabel.
Smarttelefoner og nettbrett er ikke prioritert produkt for NVE.
Dette EØS-notatet er oppdatert i henhold til vedtatt forordning og høringsnotatet om forslag til endring i energimerkeforskriften for produkter.
Vurdering
Det konkluderes med at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Det er vedtatt økodesignkrav for mobiltelefoner, smarttelefoner, trådløse telefoner og nettbrett. Kravene kan du lese om i EØS-notatet for produktgruppen.
Status
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen 14. mars 2025.
Forordningen ble vedtatt i EU 16. juni og trådte i kraft 20. september 2023 i EU.