Hopp til hovedinnhold
Search
Søk
Navigation button
Område
Toggle menu
Arbeids- og sosialpolitikk
Energi
Finansielle tjenester
Forbrukersaker
Forskning og utdanning
Handelsforenklinger
Helse
Immaterialrett
Indre marked og EØS
Informasjonssamfunnet
Justis- og innenrikssaker
Katastrofeberedskap
Konkurranse og statsstøtte
Kultur og medier
Mattrygghet
Miljø og klima
Offentlige anskaffelser
Selskapsrett
Statistikk
Tjenester og etablering
Transport
Oversikt
Toggle menu
Beslutningsprosessen
Toggle menu
Nye EU-initiativ og forslag
Nye EU-vedtak
Nye EØS-vedtak
Parlamentsbehandling
Nye lover og forskrifter
EØS-avtalen
Toggle menu
EØS-avtalens artikler
EØS-avtalens vedlegg og protokoller
Schengen-avtalen
Toggle menu
Forslag til nye Schengen-rettsakter
Vedtatte Schengen-rettsakter
Schengen-politikkdokumenter
Utvalgte oversikter
Toggle menu
EU-byråer
EU-komiteer
EU-programmer
EU-pakker
Politikkdokumenter
Rettsakter fra A til Å
KOM-forslag
Lær mer
Toggle menu
Beslutningsprosessen
EU-rettsaktene
EØS-avtalen
Schengen-avtalen
Relevante lenker
Ordliste
Nyhetsbrev
Hjem
Søk
Søk
Søk
Programmet Erasmus Mundus II (2009-2013)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.4.2010) Sammendrag av innhold Målsetningen med programmet er å bidra til å styrke kvaliteten og tiltrekningskraften til europeisk høyere utdanning, og til å fremme interkulturell forståelse gjennom …
Europeisk kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.04.2009) Sammendrag av innhold Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (EQF) beskriver kvalifikasjonsnivåer i form av læringsutbytte og er et verktøy for å kunne sammenligne …
EU-programmet om livslang læring (2007-2013)
Bakgrunn (fra St.prp. nr. 36(2006-2007)) Det nye utdanningsprogrammet, som skal gå over sjuårsperioden frå 2007 til 2013, skal samle dei tidligare utdanningsprogramma til EU for å femne om heile utdanningsløpet under eitt, og for å fremje livslang læring …
EU-programmet Aktiv ungdom (2007-2013)
Bakgrunn (fra St.prp. nr. 38 (2006-2007))) «Aktiv Ungdom» er i stor grad en videreføring og utvidelse av det tidligere programmet «UNG i Europa» for perioden 2000 – 2006. Programmets målgruppe er barn og ungdom i alderen 13 – 30 år, med spesiell vekt på …
Europeisk år for kreativitet og innovasjon i 2009
Red.anm.: Det europeiske år for kreativitet og innavsjon 2009 finansieres av EU-programmet for livslang læring, som EFTA/EØS-landene deltar i. Rettsakten trenger derfor ikke eget EØS-komitevedtak. Bakgrunn (fra Kommisjonens forslag, dansk utgave) Europa …
Europeisk poengsystem for yrkesutdanning (ECVET)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.4.2012) Sammendrag av innhold ECVET er et europeisk poengsystem for yrkesrettet utdanning og opplæring, tilsvarende det en har innenfor høyere utdanning (ECTS). Poengene er knyttet til spesifikke …
Europeisk referenseramme for kvalitetssikring av yrkesutdanning
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.4.2012) Sammendrag av innhold Det europeiske referanserammeverk for kvalitetssikring i yrkesrettet utdanning og opplæring, er introdusert som en referanseramme og instrument for å bistå landene med …
Europeisk kvalitetspakt om mobilitet innen utdanning
Kunnskapsdepartementets bakgrunnsnotat - januar 2008 Sammendrag av innhold Rekommandasjonen er utarbeidet i form av en pakt (charter), dvs. et ikke-juridisk bindende dokument. Hensikten er å knesette prinsipper for bedre effektivitet og måloppnåelse for …
Nøkkelkompetanser for livslang læring
BAKGRUNN I (fra Kommisjonens pressemelding 22.2.2017) Commission launches public consultation on the review of key competences for lifelong learning The European Commission has today launched a public consultation which will run until 19 May 2017 with a …
EU-programmet Erasmus+ (2014-2020)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 07.05.2012) Sammendrag av innhold Europakommisjonen har foreslått en rekke ulike programmer for perioden 2014-2020. De bygger alle på de prinsipper og målsettinger nedfelt i strategien Europe 2020, og …
Anbefaling om tiltak som kan redusere skolefrafall
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 31.1.2011, dansk utgave) Kommissionen lancerer en handlingsplan for at mindske antallet af unge, der forlader skolen for tidligt Mere end seks millioner unge I EU forlader uddannelsessystemet med højst afsluttet …
Støydirektivet
BAKGRUNN (fra EØS-notatet) Sammendrag av innhold Direktivet har som formål å etablere en felles fremgangsmåte med henblikk på - på et prioritert grunnlag - å unngå, forebygge eller begrense de skadelige virkningene - herunder plage - som skyldes …
Europeiske år for frivillig arbeid i 2011
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding, engelsk utgave) The European Commission has decided today to propose that 2011 be designated as the "European Year of Volunteering". The Council and the European Parliament are expected to endorse this proposal by …
EU-henstilling om mobilitet av unge volontører i Europa (2008)
BAKGRUNN (fra departementets bakgrunnsnotat, januar 2010) Sammendrag av innhold Fremme av mobilitet for unge volontører er en forutsetning for å bedre betingelsene for samarbeid mellom europeiske organisasjoner som gjennomfører volontørtjenester for …
Anbefaling om etablering av en ungdomsgaranti
BAKGRUNN - I (fra Rådets pressemelding 28.2.2013, engelsk utgave) "YOUTH GUARANTEE": HELPINNG YOUNG PEOPLE TO ENTER THE LABOUR MARKET The Council reached political agreement on a recommendation (6463/13) addressed to the member states to establish "youth …
Henstilling om kvalitetsrammeverk for traineeperioden
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 4.12.2013) Press statement on Quality Framework for Traineeships László Andoir, European Commissioner responsible for Employment, Social Affairs and Inclusion. "With 5.7 million people under the age of 25 …
Helsebringende fysisk aktivitet på tvers av sektorer
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 28.8.2013, engelsk utgave) Getting people out of their chairs: new initiative to promote physical activity in Europe The European Commission adopted today an initiative on health-enhancing physical activity which …
Fellesskapsramme for å skape klarhet i kvalifikasjoner og kompetanse (Europass)
BAKGRUNN (fra DIKUs nettside om Europass) Om Europass Europass består av fem ulike dokumenter som gjør at ferdighetene og kvalifikasjonene dine blir forstått på en enkel og tydelig måte. Du kan bruke dokumentene hver for seg eller sammen, når du skal søke …
Nøkkelkompetanser for livslang læring
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 17.1.2018) New measures to boost key competences and digital skills, as well as the European dimension of education To follow up on the Gothenburg Summit, the European Commission has today adopted new initiatives …
Det europeiske solidaritetskorps
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.1.2019) Sammendrag av innhold Forslag frå Kommisjonen: Kommisjonen la 30. mai 2017 fram sitt framlegg til Det europeisk solidaritetskorpset (European Solidarity Corps). Dette vart vedteke 2. …
Europeisk rammeverk for lærlinger
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.10.2018) Sammendrag av innhold Europakommisjonen har vedtatt en rekommandasjon om et europeisk rammeverk for gode og effektive lærlingeutdanninger. I rekommandasjonen er det utviklet 14 kriterier …
Etablering av en kompetansegaranti
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, dansk utgave) Forslagets begrundelse og formål Færdigheder er vigtige Høj produktivitet og holdbar konkurrenceevne og vækst afhænger af en velkvalificeret og tilpasningsdygtig arbejdsstyrke og af en fuld udnyttelse af de …
Det europeiske utviklings- og informasjonssenter for yrkesopplæring (CEDEFOP) (revisjon)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.1.2023) Sammendrag av innhold Det tas forbehold om Stortingets samtykke i medhold av EØS-avtalen artikkel 103, fordi dette er budsjettforpliktelser ut over ett budsjettår. En viktig begrunnelse …
Europass: rammeverk for tjenester knyttet til ferdigheter og kvalifikasjoner
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.6.2019) Sammendrag av innhold Det europeiske parlament og Rådet har vedtatt en beslutning 2018/646, som erstatter beslutning No 2241/2004/EC vedtatt av Det europeiske parlamentet og Rådet, 15. …
Europeisk kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.10.2016) Sammendrag av innhold Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (EQF), COM(2016) 383 final er et forslag fra Kommisjonen til en rådsrekommandasjon som skal erstatte …
EU-anbefalinger om vurdering av realkompetanse
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.06.2014) Sammendrag av innhold Det blir anbefalt at medlemslandene innen 2018 skal ha på plass ordninger for realkompetansevurdering som gir enkeltpersoner mulighet til: • å få vurdert og verdsatt …
Forbedring av voksnes ferdigheter
BAKGRUNN (fra Rådets pressemelding 19.12.2016, engelsk utgave) New opportunities for adults The Council adopted a recommendation on new opportunities for adults (upskilling pathways) (formerly "Skills Guarantee") ( 14601/16 ). The recommendation aims to …
EU-henstilling om kandidatundersøkelser
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, engelsk utgave) Reasons for and objectives of the proposal The objective of the proposed Council Recommendation is to improve the availability of qualitative and quantitative information about what graduates from …
Det europeiske solidaritetskorps (2021-2027)
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.9.2021) Sammendrag av innhold Som ein del av EU Kommisjonen sitt forslag til nytt langtidsbudsjett ble det foreslått ei vidareføring av European Solidarity Corps. Programmet gjeld for 2021 - 2027. …
Bestemmelser om Erasmus+ i forbindelse med brexit
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 28.5.2019) Sammendrag av innhold Storbritannia trer etter planen ut av EU 31. oktober 2019 (brexit). Opprinnelig dato var 29. mars 2019. Med mindre EU og Storbritannia blir enige om en …
En helhetlig tilnærming til undervisning og læring av språk
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, dansk utgave) Forslagets begrundelse og formål Efter drøftelserne på topmødet i Göteborg om fair job og vækst i november 2017 gav stats- og regeringscheferne udtryk for deres vilje til at gøre mere inden for uddannelse …
Førskoleundervisning og barnepassordninger av høy kvalitet
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, engelsk utgave) Reasons for and objectives of the proposal The early years in human life are the most formative for developing the foundational competences and learning dispositions that influence greatly later education …
Fremme av gjensidig godkjenning av eksamensbeviser fra videregående skoler og resultater av læringsopphold i utlandet
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, engelsk utgave) Reasons for and objectives of the proposal The objective of the proposed Council Recommendation is to ensure that any student, apprentice or pupil who has a learning experience abroad, whether for a …
Støydirektivet: gjennomføringsbestemmelser om vurderingsmetoder
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 19.1.2018) Direktiv 2002/49/EF, også kalt støydirektivet (eller rammedirektivet for støy), har som formål å etablere en felles framgangsmåte for å unngå, forebygge eller begrense de skadelige …
EU-henstilling om yrkesutdanning og -opplæring
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, engelsk utgave) Reasons for and objectives of the proposal The proposal for a Council Recommendation on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience was …
Støydirektivet: endringsbestemmelser om metoder for vurdering av skadelige virkninger av utendørs støy
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.1.2022) Sammendrag av innhold EUs rammedirektiv for støy (2002/49/EF) trådte i kraft i juli 2002. Direktivet ble utarbeidet som et ledd i EUs støypolitikk, hvor medlemslandene ønsket å etablere et …
EU-henstilling om individuelle læringskontoer
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 10.12.2021) Kommissionen vil forbedre livslang læring og beskæftigelsesegnethed På det sociale topmøde i Porto i maj udtrykte EU's ledere tilfredshed med målet om, at 60 % af alle voksne skal deltage i uddannelse …
EU-henstilling om europeisk universitetssamarbeid
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 18.1.2022) Videregående uddannelse: EU's universiteter klar til fremtiden gennem et dybere tværnationalt samarbejde I dag har det europæiske samfund mere end nogensinde brug for bidrag fra universiteter og andre …
Støydirektivet: gjennomføringsbestemmelser om datalagring og en ordning for utveksling av digital informasjon
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.10.2022) Sammendrag av innhold Rettsakten gjelder EUs støydirektiv (2002/49/EC). Beslutningen fra EU-kommisjonen innebærer at alle medlemsstatene forpliktes til å bruke Reportnet til rapportering …
Inkluderingstiltak for programmene Erasmus+ og Det europeiske solidaritetskorps
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 15.11.2021) Sammendrag av innhold KOMs vedtak medfører et rammeverk for inkluderingsmekanismer for Erasmus+ og det europeiske solidaritetskorpset . Målsettingen med rammeverket er at det skal …
EU-henstilling om blandet undervisning hjemme og på skolen i forbindelse med covid-19-pandemien
BAKGRUNN (fra kommisjonsforslaget, dansk utgave) BAGGRUND FOR FORSLAGET Lige adgang for alle til uddannelse af høj kvalitet er afgørende for både økonomiske og sociale fremskridt. Uddannelsespolitik bør give alle borgere mulighed for at udnytte deres …
Henstilling om europeisk barnegaranti
BAKGRUNN (fra Norges EU-delegasjons omtale 29.3.2021) Europakommisjonen lanserer barnegaranti Europakommisjonen la 24. mars fram forslag til en europeisk barnegaranti og en europeisk strategi for barns rettigheter. –Mens strategien gir en oversikt over …
EU-henstilling om fremme av suksess i skolen og tiltak mot frafall
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 1.7.2022) Veje til en vellykket skolegang: Kommissionen præsenterer konkrete tiltag til forbedring af læringsresultaterne Kommissionen har i dag offentliggjort et forslag til Rådets henstilling om "Pathways to …
Henstilling om nett- og fjernundervisning i grunnskole og videregående opplæring
BAKGRUNN (fra Kommisjonens initiativ av 13.4.2021) Online and distance learning in primary and secondary education Drawing on lessons from the COVID-19 crisis, the Commission will propose a Council Recommendation on online and distance learning in primary …
Europeisk kompetanseår 2023
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 11.10.2023) Sammendrag av innhold Europakommisjonen har foreslått at 2023 skal være det europeiske kompetanseåret, The European Year of Skills 2023. Forslaget er merket EØS-relevant. Europakommisjonen …
EU-henstilling om minikvalifikasjoner
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 10.12.2021) Kommissionen vil forbedre livslang læring og beskæftigelsesegnethed På det sociale topmøde i Porto i maj udtrykte EU's ledere tilfredshed med målet om, at 60 % af alle voksne skal deltage i uddannelse …
EU-henstilling om mobilitet av unge volontører i Europa
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 13.1.2022) Kommissionen optrapper indsatsen for inklusivt frivilligt arbejde af høj kvalitet for unge Som et af de første konkrete initiativer under det europæiske ungdomsår 2022 offentliggjorde Kommissionen i dag …
EU-henstilling om utdanning i miljømessig bærekraft
BAKGRUNN (fra Kommisjonens pressemelding 14.1.2022) Kommissionen opfordrer til, at miljømæssig bæredygtighed skal være et centralt princip i EU's uddannelsessystemer Kommissionen offentliggjorde i dag et forslag til Rådets henstilling om læring med …
EU-henstilling om grunnleggende kompetanser og skolefrafall
BAKGRUNN (fra Kommisjonens initiativ av 23.6.2021) Vejen til succes i skolen: Håndtering af dårlige resultater med hensyn til grundlæggende kompetencer og tidligt frafald fra uddannelser For at virkeliggøre det europæiske uddannelsesområde inden 2025 …
EU-henstilling om individuelle læringskontoer for etterutdanning for voksne
BAKGRUNN (fra Kommisjonens initiativ av 23.3.2021) Voksnes færdigheder - individuelle læringskonti: et redskab til at forbedre adgangen til uddannelse Individuelle læringskonti giver personer i den erhvervsaktive alder et budget, som de kan bruge på …
Nåværende side
1
Side
2
Neste side
››
Siste side
Siste »