Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/191 av 8. januar 2024 om retting av visse språkversjoner av forordning (EU) nr. 1303/2014 om den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevne med hensyn til sikkerhet i jernbanetunneler i Den europeiske unions jernbanesystem
Sikkerhet i jernbanetunneler: retting av språkversjoner
EØS-komitebeslutning 26.4.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 9.1.2024
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 18.3.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.4.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen retter opp feil i definisjonen av «jernbanetunnel» i bilaget til forordningen om TSI-sikkerhet i jernbanetunneler til bulgarsk, polsk, portugisisk, slovensk og tysk utgave.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen har ingen rettslige konsekvenser for Norge. Forordningen om TSI-sikkerhet i jernbanetunneler er gjennomført i TSI SRT-forskriften. Det er behov for en enkel henvisning til forordningen i forskriften etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen har ingen økonomiske aller administrative konsekvenser for Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen er godkjent av Samferdselsdepartementet og er vurdert EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten har ingen betydning for anvendelsen av TSI-sikkerhet i jernbanetunneler i Norge, og er EØS-relevant og akseptabel.
Status
Forordningen trådte i kraft i EU 30. januar 2024.