Økologiforordningen: endringsbestemmelser om utforming av økologisertifikat

Tittel

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/1006 av 12. april 2021 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/848 med hensyn til utforming av økologisertifikat som bekrefter samsvar med regler for økologisk produksjon

Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1006 of 12 April 2021 amending Regulation (EU) 2018/848 of the European Parliament and of the Council as regards the model of the certificate attesting compliance with the rules on organic production

Siste nytt

Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 22.6.2021

Nærmere omtale

BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.6.2021)

Sammendrag av innhold
Den delegerte rettsakten gir utfyllende regler til det nye økologiregelverket, og både hovedrettsakten (forordning (EU) 2018/848) og det utfyllende regelverket skal tre i kraft i EU den 1.1.2022. Rettsakten gir nye felles regler og modell for utforming av et økologisertifikat i EØS-området, og endrer vedlegg VI til forordning (EU) 2018/848. Økologisertifikatet viser en oversikt over hvilke aktiviteter den økologiske virksomheten har godkjenning for. Hovedformålet med sertifikatet er å verifisere at virksomheten gjennomfører disse aktivitetene i samsvar med økologiregelverket. Sertifikatene oppdateres årlig av kontrollorganet i forbindelse med den årlige kontrollen av de økologiske virksomhetene, og informasjonen i økologisertifikatene skal som i dag være offentlig tilgjengelig. Et formål med de nye reglene er sikre felles regler og mal for økologisertifikater i EØS-området.

I sertifikatet er det en obligatorisk del med minimum opplysninger som skal fremgå, som navn/adresse virksomhet, kontrollorgan, medlemmer hvis gruppesertifisering, gyldighetsdato, hovedaktiviteter og kategorier av produkter som virksomheten produserer og hvilken status det er på produktene (økologisk, karens, ikke-økologisk). Videre er det en valgfri del hvor det kan fremgå flere detaljer om hva slags produkter som inngår i hovedkategoriene, opplysninger for å identifisere produktene, mengder og arealer hos økologiske virksomheter. I den valgfrie delen er det også tatt med muligheten for å informere om aktivitet som er satt bort til en underleverandør (f.eks. transport), men hvor ansvaret for aktiviteten ikke er satt bort. Det kan informeres om hvilket akkrediteringsorgan som har ansvar for å akkreditere kontrollorganet. Det er til slutt tatt med en boks med mulighet for å ta med annen relevant informasjon hvis ønskelig og hensiktsmessig. Det er kompetent myndighet eller kontrollorganet som vurderer behovet for å spesifisere elementene som er med i den valgfrie delen.

Merknader

Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført gjennom at det vedtas en ny økologiforskrift som erstatter forskrift av 18. mars 2017 nr. 355 om økologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).

Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler som gjennomføres ved forordning (EU) 2021/XXX vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter. Nedenfor er konsekvenser av mindre vesentlig betydning for norske virksomheter og myndigheter nærmere omtalt.

Rettsakten gir nye felles regler for utforming av økologisertifikatet i EØS-området. Utformingen har til nå vært bestemt nasjonalt av de ulike kontrollorganene eller kontrollmyndighet, og det har derfor vært ulik utforming av sertifikatet mellom land. EU-kommisjonen forbereder en felles database i Traces for EØS-land og tredjeland hvor alle økologisertifikatene skal være offentlig tilgjengelig. En forutsetning for en slik felles database er en lik utforming av sertifikatene. Detaljer om utforming og bruk av databasen er under utvikling, men vi har mottatt foreløpig tilbakemelding fra Debio om at de vurderer det som positivt og gjennomførbart å benytte en felles database.

Det blir endringer i utformingen av økologisertifikatet slik det foreligger i dag. Vi har mottatt informasjon fra Debio om at de nye reglene vil medføre behov for endring i en del rutiner og fagprogram, og at det videre vil det være behov for opplæring. Debio viser imidlertid til at dette ikke innebærer vesentlige konsekvenser. Vi vurderer at det er hensiktsmessig at det er en obligatorisk og en valgfri del i økologisertifikatet. Dette sikrer en nasjonal fleksibilitet til å vurdere hvor detaljerte opplysninger det er hensiktsmessig å ha med for ulike økologiske virksomheter. EU-kommisjonen har under utarbeidelse en veileder for å sikre harmonisert forståelse og utfylling av økologisertifikatet, og vi vurderer at dette gir et godt grunnlag for enhetlig håndtering.

Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert i Spesialutvalget for matområdet, der relevante departement og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Status
Rettsakten er vedtatt av EU kommisjonen 12.4.2021, og er oversendt til Rådet og Parlamentet for behandling (frist 2 måneder).

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Nøkkelinformasjon

EU



eu-flagg
Kommisjonens framlegg
Dato
12.04.2021
EU-vedtak (CELEX-nr): viser også om rettsakten er i kraft
Rettsakt på EU-språk
Dato
12.04.2021
Anvendelsesdato i EU
01.01.2022

Norge



norge-flagg
Ansvarlig departement
Helse- og omsorgsdepartementet
Informasjon fra departementet